Electra har äntligen valpat...

....och det dröjde ända till tisdagen.

Dag 63 denna gången. Förra gången valpade hon på 61 dagen.Så det skiljer några dagar men bägge ligger rätt i tid.
Jag trodde att hon skulle få lite tidigare,för att jag visste ju att där skulle finnas 5 små valpisar i hennes stora mage.

Klockan 8 på måndagen började hon visa tecken på att ......nu du matte...nu är det dags.

Men det dröjde...och dröjde...och dröjde.
Till slut kom dom riktiga värkarna och klockan 2.10 på tisdagsnatten föddes första valpen...en stor fin hane på 200 gram. Som visste vad han kommit till världen för....att äta.
Han letade sig snabbt fram till bästa tutten och där satt han som klistrad tills det var dags för nästa valp att födas.
Nästan 2 timmar senare.
Det var en tjej på 210 gram. Lika pigg och matglad som sin brorsa.
När tjejen var född så la sig Electra till ro och pysslade med sina småttingar.

När inget mer hänt när klockan slog sju...3 timmar efter tikvalpen föddes ringde jag veterinären.
Det var den kvinliga veterinären som svarade...och jag förklarade mitt ärende.
Att det var tagit ultraljud på henne och att det skulle vara 5 valpar.
Har hon lagt sig till ro så är där inte fler sa hon.
Jag berättade för henne ,att Jarre som veterinären heter som gjorde ultraljudet,visat mig 5 små hjärtan som tickade.
Han kan ha tagit fel sa hon....han kan ha sett samma valpar flera gånger i olika vinklar.
Va f*n....ska en sån få kalla sig veterinär? Då kunde han hålt snattran och inte sagt något antal
Hon sa att jag inte behövde oroa mig...vadå behöver inte oroa sig? Han(Jarre) hade visat mig fem små hjärtan så sent som en vecka innan.
Hur som helst så gnagde oron i mig...kanske att där låg fler valpar i magen på henne.
I så fall troligen döda. Men Electra låg så förnöjt i sin valplåda...och tog hand om de små knytena.
I dag på förmiddagen ringde jag upp igen och fick en tid till röntgen. Jag måste ju få visshet.

625 kronor gick kalaset på.



Om där var några valpar??

Nix inte tillstymmelse till en endaste en.


Visst kan man väl bli förbannad. Inte på att jag nu bara har 2 valpar istället för 5...det bryr jag mig inte ett dugg om. Men för att en veterinär uttalar sig om något som han tydligen inte begriper sig på.
Och sen ska man behöva betala för hans misstag!

Ja,ja...jag ska lägga upp bilder på dom små liven......Måste bara först ladda kameran :)
image description
Ha det bäst...!!





Kommentarer
Postat av: Katja

GRRR Dåligt av veterinären att uttala sig :( Men skönt att dom 2 som kom verkar vara PIGGA och glada i varje fall :) Kjam <3

2012-02-08 @ 18:41:35
URL: http://reebooting.blogg.se/
Postat av: Lena i Göteborg

Hej

Vad trevligt du skriver . Jag längtar efter en hund som en galning . Men det fungerar inte praktiskt . Just nu . Vill ha en lite som hoppar upp i sängen . Lena

2012-02-08 @ 20:32:34
Postat av: Lisbeth

Först främst får man gratulera Electra och dig till utökningen av familjen. Förstår att du känner irritation över veterinären. Det är ju så att man ställer in sig även mentalt när det är fem stycken som väntas komma. jobbet blir ju så mycket större. När det sedan inte blir så förstår jag att luften gick ur. Se det så att allt gick bra med mamman o valparna Det var nog en mening även med det

Kram på er

2012-02-09 @ 08:30:03
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: anna-karin

Grattis till små vapparna, vad skönt att allt är klart och att det gick så bra. Verkar vara en duktig mamma. Har själv en liten Westie tjej som kanske är dräktig. Hon kräktes i morse (två veckor sedan i morg sedan parning). Men vi får vänta och se. Spännande är det och det har varit så kul att följa dig och din tik. Hoppas få höra om valparna framöver! Lycka till! Mvh AK

2012-02-09 @ 22:31:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0